רוצים ילדים מאושרים?

מיזם "משפחה מאושרת" מבית עמותת "בית מורשת" מתרחב ויכלול מעתה גם את תכנית "מאושרים בניצנים"!

תכנית "מאושרים בניצנים" מתקיימת במסגרות הלא פורמליות לאחר יום הלימודים הרישמי, מפוקחת ע"י משרד החינוך, ומחברת את הילדים עם המורשת היהודית העשירה במשולב עם עולם החשיבה החיובית והחיזוקים הבונים אישיות מאושרת ובטוחה בעצמה.

מיזם "משפחה מאושרת" הושק בתחילת תקופת הקורונה כבסיס לעבודה רגשית, משפחתית ומגבשת, שנועדה לעזור לנו כהורים וכבני זוג, למצוא את הטוב והמשמח בכל אחד מבני המשפחה.

כך, למשל, הופצו ערכות פעילות משפחתיות לקראת חג הסוכות:

לקראת חג הפסח הופצו ערכות "כרטיסדר משפחתי" באלפי עותקים בכל רחבי הארץ!

מידי שבוע מופצות כרטיסיות "משפ"שחה" ובהן שאלות הדרכה לפעילות משפחתית, חינוכית ומגבשת, סביב שולחן שבת, על בסיס פרשות השבוע:

שיח מסוג זה גורם להורים להקשיב הקשבה אמיתית וכנה לילדיהם, ומאפשר להם להיות רלוונטיים עבורם. התגובות המגיעות מהשטח, כמו גם מאנשי חינוך, מחממות את הלב וגורמות לנו להבין עד כמה נחוצה השיטה שפיתחנו.

 

עתה אנחנו גאים להציג את התכנית החדשה שלנו – "מאושרים בניצנים", שתפעל החל מחודש מאי בכל מסגרות צהרוני ניצנים המופעלים ע"י "בית מורשת" במוסדות החינוך של החמ"ד (במסגרת בתי הספר מעלה התורה בנים ובנות, ממ"ד צמח השדה, שדי חמד ויפה נוף).

 

בתכנית "מאושרים בניצנים" הושקעו חשיבה, תכנון ומשאבים רבים, והיא תמשיך להתפתח ולהשתכלל. התכנית מהווה למעשה השלמה וקומה נוספת של תכנית ניצנים של משרד החינוך.

 

השנה האחרונה הציפה אותנו בחשיבות האדירה שישנה לאינטראקציה החברתית במסגרות החינוכיות, מעבר לחשיבות ללמידת התוכן אותו ניתן להעביר אף מרחוק.

 

השיטה המנחה את תכנית "מאושרים בניצנים" מתבססת, בין השאר, על מקורות חז"ל, על שיטת NLP , על שיטת כוונה, על הוגים מודרניים כדוגמת פרופ' דן אריאלי, פרופ' מרטין סליגמן, ד"ר טל בן שחר ועוד.

בבסיס התפיסה החינוכית של "בית מורשת" עומדת הפסיכולוגיה החיובית, המציעה לתת ביטוי רחב לרגשות של הילד ולכישרונות בהן התברך כדי ליצור הנעה ואושר פנימי.

אנחנו מאמינים כי ילד שמתחנך להביע את עצמו בצורה נכונה הוא ילד שמח יותר שלא אוגר אצלו קשיים רגשיים. ילד כזה ילמד טוב יותר בשעות הבוקר, ויתנהג כראוי גם בתוך המרחב המשפחתי.

עקרונות התכנית

שיח מכבד ומאפשר

בתוך מסגרת הצהרון אנחנו שומרים על כבודו של כל אחד מאנשי הצוות ושל כל אחד מהילדים, ונותנים להם להביא את עצמם לידי ביטוי.

למידה והכנת שיעורי בית

התכנית כוללת למידה משמעותית בה כל ילד יוכל להביא את עצמו לידי ביטוי בצורה בטוחה ומוגנת. הלמידה תכלול ערכים כגון איפוק, עזרה לזולת, תשומת לב לחלשים וכדו'. בתכנית יינתן דגש רחב על השיח, לא פחות מאשר על חומר הלימוד עצמו.

ארוחת צהרים

מידי יום משולבת בתכנית ארוחת צהריים חמה, המפוקחת בריאותית ע"י חברת מלגם של משרד החינוך. בארוחה נדבר ונחווה אכילה בריאה, נלמד על אבות המזון, ולא נשכח להודות למי שהכין את האוכל ולקב"ה שזן ומפרנס אותנו.

חוגי העשרה

כעת, משנפתחה האפשרות להחזרת חוגי הפעילות, נפעיל חוגים שיתמקדו בתחומים רגשיים-טיפוליים, למשל, חוגי טבע, חוג מחול, חוג הישרדות ועוד, כאשר המדריכים ידגישו את הפן החברתי והרגשי בפעילות.

יצירות

בתחום היצירות יינתן מרחב למקומו של היחיד בתוך הקבוצה, לנטייה להשיג שלמות לעומת שחרור והכלה, להתמודדות עם הצלחה וכשלון ועוד.

מעגלי שיח חינוכי-רגשי-תורני

בכל שבוע יתקיים שיח חינוכי-רגשי בהנחיית המדריכים הכולל ניתוח שאלות מפרשת השבוע, פיתוח סיפורים, דיונים על בחירה וקבלת החלטות באירועים מורכבים, כאשר הילדים המשתתפים צריכים להביע את עצמם ואת המקום בו פוגש אותם התוכן הנדון בחיי היומיום.

משחקים

לכל המסגרות נרכשו משחקי קופסא המאפשרים קיום אינטראקציה חברתית משמעותית ונערכו השתלמויות לצוותי המדריכים לשימוש מיטבי בערכות. המשחקים נרכשו מחברת "משחקים שבלב" המתמחה בייצור משחקים חינוכיים-רגשיים. ילדים מתקשים להביע רגשות מורכבים ומופשטים במילים, ולכן המשחק הוא אמצעי טבעי עבורם המהווה ערוץ תקשורת יעיל גם עבור ילדים המתקשים בתקשורת, במיוחד לאור העובדה שיש במשחקים היבט של הדדיות. במלאכת ההדרכה מסייע המשחק ליצירת יחסים של שיוויון בין המדריכים לילדים שכן הוא מתנהל "בגובה העיניים", ומאפשר לילדים להתפתח באווירה חווייתית המשלבת הנאה, ריגוש, קלילות, הומור ועניין.

זמן חצר

בהפסקות שבין הפעילות בכיתות יעברו המדריכים והמדריכות בין הילדים ובאמצעות שיח ודוגמא אישית יחזקו אצלם ערכים כמו שיתופיות מול תחרותיות, התמודדות עם הצלחה מול תחושת הפסד, השגת מטרות פרטיות מול הישגיות קבוצתית ועוד.

נעים להכיר

בכל שבוע יביא ילד אחר חפץ מהבית ודרכו יספר על עצמו, על עולמו הפנימי ועל משפחתו, ובאמצעות השיח הפתוח וגילוי הלב תועמק ההכרות, תגדל ההערכה ההדדית ותגובש הקבוצתיות.

מחקרים פסיכולוגיים בתקופת הקורונה מצביעים על קשיים בהבנת סיטואציות חברתיות ובקשירת קשרים בין אישיים בקרב ילדים. ההמלצות הן לחזק את החוסן הנפשי של הילדים באמצעות הוספת שעות שבהן הם נמצאים עם חבריהם, במקביל להפחתת שעות מסכים.

תכנית "מאושרים בניצנים" פועלת על פי עקרונות אלו!

אם גם אתם רוצים ילדים מאושרים

אל תשאירו אותם מחוץ לכיתה!

מלאו את פרטיכם ללא דיחוי כאן למטה 👇

מספר המקומות מוגבל. כל הקודם להירשם - זוכה בילד מאושר!

נבנה במחשבה רבה ע"י //

גלילה לראש העמוד

כשנעמה אנסבכר חזרה הביתה מעוד יום עבודה שגרתי, ומחוץ לביתה שוב פעם התרוצצה חבורת ילדים מהקהילה האתיופית בני 5-8 לכל היותר, היא הרגישה שהיא לא יכולה להכנס הביתה ופשוט להשאיר אותם בחוץ.

הימים היו ימי תחילת הסתיו. רוחות קרות נושבות בחוץ, השמש שוקעת מוקדם, והילדים הללו, בהיעדר סמכות הורית בביתם, מוצאים את עצמם משוטטים שעות רבות ברחוב לצד חבריהם.

יאיר ונעמה נישאו אומנם לפני חודשיים בלבד, אבל מראש אמרו שביתם יהיה פתוח ושחסד ואהבה ישרו בו תמיד. בכל אחר הצהריים עקבה נעמה אחרי הילדים שליבם יצא אליהם, עד שבאותו יום גמלה בליבה החלטה להכניס אותם לביתה. היא הכינה לכולם שוקו חם, התעניינה בהם ובשמותיהם ואפילו סייעה לכל אחד מהם להכין שיעורי בית.

בלי שהתכוונה לכך, היה זה יומה הראשון של הלימודיה בבית מורשת במעלה אדומים.

מאז אותו אחר צהריים, לפני 13 שנה, ארבעה ימים בשבוע, פתוחה הלימודיה לילדי הקהילה האתיופית בין השעות 16:00-18:30. עד היום לרבים מהם אין הורים שמחכים בבית עם ארוחה חמה, כיוון שהוריהם ובמקרים רבים גם אחיהם הגדולים, עובדים מבוקר ועד לילה ומתמודדים עם עבודה ביגע כפיים.

"בלימודיה הם מקבלים אוכל חם, תמיכה רחבה מצוות מקצועי ועזרה לימודית שמסייעת להם להחזיק ראש בלימודים" אומרת דקלה בן פורת מנהלת הלימודיה כיום. "פועל יוצא של הלימודיה, שמראש לא הגדרנו אותו כצורך, אלא שפשוט קרה מעצמו, הוא העובדה שתוך כדי ההתנהלות של המקום – שהחל כמועדונית, המסגרת נתנה מענה גם לבעיות חברתיות ורגשיות. לכן החלטנו להחליף את השם ממועדונית ללימודיה והשינוי הזה עזר".

בלימודיה משתתפים כיום חמישים ילדים והיא מופעלת ע"י צוות מתנדבים, מדריכים, תלמידים שעושים מחוייבות אישית מטעם בתי הספר וכן פנסיונרים, חניכי תנועת הנוער בית"ר ומתנדבי 'בית המתנדב' בעיר.

"מרגש אותנו שהילדים מגיעים עם המון מוטיבציה ומרץ. לכל ילד יש תיק אישי שממלאים יחד עם מחנכת הכיתה, יש קשר ישיר בינינו לבין המורה וסך הכל יש לנו תחושה שב"ה העסק עובד. לאורך השנים חווינו פה מאות מקרי הצלחה של ילדים שיכלו בקלות למצוא את עצמם בלי תעודות בגרות והיום הם במקום אחר לגמרי בחיים. התקדמו והוציאו מעצמם כל כך הרבה יכולות שהיו טמונות בהם", מוסיפה דקלה.

מאחר וילדי המועדונית לא רוצים לפתוח תיק ברווחה, בשל המבוכה לרוב, הם מאבדים את הזכאות להנות ממועדוניות. כך הם מוצאים עצמם ללא מסגרת כלל. לטובת הילדים האלו הוקמה הלימודיה המהווה פתרון מצוין. תמורת דמי רישום בלבד של 50 שקלים הם מקבלים עזרה ותמיכה, חוגים (המעבירים אותם מגיעים בהתנדבות מלאה).

לסיום משתפת אותנו דקלה בסיפור הצלחה נוגע ללב על אחד מילדי הלימודיה שהצוות כמעט התייאש ממנו לחלוטין. הילד התנהג בצורה שלא מתאימה למקום והצוות רצה להעביר אותו למועדונית רווחה.

"הסברנו לו שוב ושוב שיש משמעת וכללים למשתתפי הלימודיה. אלא שלצערנו זה לא עזר. היינו ממש מיואשים ממנו ובצר לנו נאלצנו להרחיק אותו מהמקום. בתחילת השנה הנוכחית, כשהוא תלמיד בכיתה ג', הוא הגיע באחד הימים ללימודיה. מישהו לקח אותו הצידה והזכיר לו את הסיבות בגללן הוא לא יכול להשתתף יותר בפעילות. הילד התחנן על נפשו ואמר שהוא כאן כדי להישאר ושיעשה מה שצריך בשביל זה. החלטנו להאמין לו ובו, נתנו לו צ'אנס נוסף כי הרגשנו שהוא רוצה להתקדם".

"לשמחתנו הוא הפתיע ובענק. בחמשת החודשים שחלפו מתחילת השנה הוא התקדם בצורה מדהימה. זה ילד אחר. ילד שנעים להיות איתו, ילד שקיבל העצמה גדולה השנה. הצמדנו לו מתנדבת שליוותה איתו באופן אישי, יצרנו קשר עם אחיו הגדול שבדיוק השתחרר מהצבא. ביקשנו ממנו ללוות את אחיו בצורה הדוקה יותר השנה. התקדמנו מאוד עם הילד והוא עבר שינוי אדיר".

הלימודיה נקראת 'כנפי רוח' על שם שיר חג'ג' הי"ד שנרצחה בפיגוע דריסה לפני שלוש שנים. שיר גדלה במעלה אדומים ועסקה בשעות הפנאי בהתנדבות עם ילדים בעזרה בלימודים, כך שהלימודיה על שמה ממשיכה בעצם את שירת חייה.

בשביל הסיפורים הקטנים הללו הלימודיה בבית מורשת צריכה אתכם.

הרב אלי קפלן והרב אסף כהן העומדים בהנהלת בית מורשת אומרים כי "הלימודיה שהקמנו בבית מורשת היא סיפור הצלחה שב"ה נותן הזדמנות חדשה לילדים הללו. ראינו עשרות סיפורי הצלחה של ילדים שהצליחו בלימודים והתקבלו ללימודי המשך בבתי ספר טובים, שזה נותן לנו מוטיבציה להמשיך ולפעול".

הלימודיה אינה נהנית מתמיכה עירונית כלשהי ומתקיימת מכספי ההתרמה השנתית שעורכת בית מורשת. על מנת שנוכל להמשיך את הקיים ולפתח את המועדונית הלאה, אנו זקוקים לכם.

השבוע בית מורשת מקיימת קמפיין גיוס לטובת הפרויקטים השונים שהיא מפעילה בעיר: המכינה הקדם צבאית , לימודיית כנפי רוח, בית המדרש, מועדונית צמ"ד, פעילות לילדים וגימלאים ועוד.

דילוג לתוכן