אודות העמותה

בית מורשת היא עמותה העוסקת בייזום, הקמה וניהול מיזמים בתחומים המשלבים אחריות חברתית עם חינוך והטמעת ערכי מורשת ישראל.
המטרה האסטרטגית שהנהלת העמותה שמה לה כחזון הינה להשפיע מערכי מורשת ישראל על עולם החינוך והחברה בארץ ומחוצה לה, והיא מאמינה כי ערכיו הסגוליים של העולם היהודי עשויים להשפיע לטובה על תיקון העולם כולו במלכות שדי.
הטקטיקה באמצעותה מיישמת העמותה את מטרתה האסטרטגית מתמקדת בפיתוח מודלים חינוכיים ורעיונות יהודיים־ייחודיים המשפיעים על עולם החינוך ועל חיזוק החוסן האישי, המשפחתי, הקהילתי, הלאומי והעולמי.
הפרקטיקה מתורגמת להקמה והובלה של מיזמים במישור המקומי וממנו אל המישור הלאומי. העמותה מקימה ומפעילה פרויקטים ייחודיים כגון מכינה קדם־צבאית, בתי מדרש המטמיעים את המודלים החינוכיים, מסגרות חינוכיות משלימות ובלתי פורמליות, מענים רווחתיים לילדים, מפתחת מודלים חברתיים וקהילתיים, והכול יחד עם שותפים מקומיים, ממשלתיים ופרטיים.

תחומי פעילות ותכניות

העמותה מפעילה כיום מכינה קדם צבאית, מכינת איתן, השוכנת במישור אדומים ופונה לכלל האוכלוסייה הישראלית. מכינת איתן היא מכינה ייחודית הפונה לנערים המתפתחים רוחנית לא רק דרך בית המדרש אלא גם דרך חיי המעשה. במכינה מספר מסלולים כדוגמת חקלאות, בנייה וייצור בעץ ובמתכת. במכינה לומדים גם חניכים בודדים שאין להם בית לחזור אליו. העמותה פועלת להקמת מתחם הקבע באתר הצופה למדבר יהודה.
העמותה מפעילה כולל חינוכי ייחודי שבמסגרתו משולבים הלומדים בעשייה חינוכית מגוונת מיד עם תחילת לימודיהם כפרחי הוראה, רבני גנים ומדריכים. לצד הכולל פועלים בתי מדרש שונים לאוכלוסיות מותאמות, ובהן נשים, גמלאים וקבוצות נוספות.
העמותה מפעילה כיום שתי מסגרות לילדים, מועדונית צמ"ד לילדים עם צרכים מיוחדים ולימודייה לילדי רווחה. מועדונית צמ"ד היא מרחב ייחודי, מלא אהבה ונתינה, שנועד להעניק לילדים בעלי צרכים מיוחדים שמחה, הנאה ומפגש חברתי מעצים. מתוך תפיסה חינוכית וקהילתית. המועדונית ממוקמת לכתחילה באולפנת צביה מעלה אדומים, ובמהלך השבוע עשרות נערות האולפנה חונכות ומלוות את הילדים, שזוכים לזמן של כיף, בילוי וחברה. דרך המסע הזה גם הנערות עוברות בעצמן תהליך אישי והתפתחותי, במעגלים של נתינה שמשפיעים על כל המעורבים.
הלימודייה לילדי רווחה מיועדת לילדים הזקוקים מדי יום, אחרי הלימודים הפורמליים, למסגרת אוהבת ותומכת, אשר תכבד אותם בארוחה חמה, יחס חם, והכנת שיעורי בית במטרה לעזור להם לשמור על רמת לימודים גבוהה.
מיזם "משפחה מאושרת" פועל לחיזוק החוסן האישי והקהילתי באמצעות העצמת המשפחתיות. מיזם "לבבות" לייעוץ להורי מתבגרים פועל גם הוא במסגרת העמותה.
בית מורשת מפעילה מיזמים נוספים עבור האוכלוסייה הצעירה, כגון: צהרונים, קייטנות וחוגים, תכנית רבני גנים בהתאם לצרכים, ומפתחת מיזמים נוספים המתנהלים לקראת הבשלתם לכדי יציאה לאור עולם. המאחד בין כל המיזמים הוא תפיסת עולם חינוכית ייחודית המתפתחת תוך כדי פעילות.
מחזור הפעילות של העמותה בעשור השנים שבין 2011–2020 עומד על כ־33,000,000 ₪ והוא מבוסס על מתן שירותים בתמורה, מימון ממשלתי ומקומי ותרומות של שותפים רבים לחזון ולשליחות של העמותה המתומצתת בסיסמתה: "יחד לוקחים אחריות".
עשרות אנשים ונשים מתנדבים ומועסקים בעמותה בהיקפי משרה שונים וכולם שותפים לחזון של העצמה חברתית וחינוכית, מתוך ראיה תורנית ומתוך תפיסה של אהבת עם ישראל וארץ ישראל.

בית מורשת החלה את דרכה בשנת תשס"א (2001), כחלק מרשת הגרעינים של קרן מורשת, ביוזמת הרב אלי קפלן, תושב העיר מעלה אדומים, תלמידו של הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל. הגרעין מאגד קבוצה של עשרות רבות של משפחות המתגוררות ברחבי העיר ורואות את עצמן חלק מקהילת הגרעין וככוח משפיע על הלך הרוח בעיר. חלק גדול מהמשפחות הגיע לעיר לאחר לימוד בבית המדרש של הגרעין או מעבודה באחד ממיזמי הגרעין. המשפחות השתלבו בהמשך דרכן במסגרות חינוכיות מגוונות בכל תחומי העשייה החינוכית, מתוך אכפתיות ומעורבות חברתית וקהילתית.
בשנת תשס"ג (2003) נרשמה בית מורשת כעמותה עצמאית. מטה העמותה שוכן בעיר מעלה אדומים.

בשנים האחרונות החלה העמותה לכוון את פעילותה להקמת והובלת מיזמים במישור הלאומי ולא רק במישור המקומי. בעשור זה חיזקה בית מורשת את קשריה עם גורמי ממשל וממסד, פיתחה מודלים לעבודה קהילתית והתמקדה ביצירת שותפויות ומיזמים בתחומי פעילותה.

ברשות העמותה אישור ניהול תקין של רשם העמותות ואישור 46 להחזר מס הכנסה.

מטרות העמותה

בית מורשת – מעלה אדומים
ע"ר 580416071

  1. חינוך: הפעלת מסגרות חינוכיות כגון קייטנות, צהרונים, לימודיות, מועדוניות, חוגים ומסגרות תומכות.

  2. מסגרות קדם צבאיות: הפעלת מכינות קדם צבאיות המחנכות לנאמנות למדינת ישראל ולהזדהות עימה כמדינה יהודית, ציונית ודמוקרטית כמשמעה במגילת העצמאות ובחוקי היסוד של מדינת ישראל, לאהבת העם והארץ, להתגייסות לשירות צבאי מלא, איכותי ומשמעותי בצה"ל בהתאם ליכולתם של החניכים ולכישוריהם ובהתאם לדרישות צה"ל, להכוונתם ליחידות התנדבותיות ולוחמות ולמסלולי פיקוד וקצונה, להכשרתם הגופנית והרוחנית לקראת השתלבותם בצה"ל, לטיפוח מנהיגות צעירה בעלת מעורבות והשפעה חברתית של חניכי המכינות ובוגרים במהלך שירותם הצבאי ולאחריו.
     
  3. רווחה וחסד: הפעלת מסגרות ופעולות רווחה וחסד לאוכלוסיות רווחה וצרכים מיוחדים. 

  4. חברה וקהילה: הפעלת גרעין משימתי, גיבוש קהילות שחבריהן בעלי תודעת שליחות חברתית ומעורבות חברתית בתחומי חינוך ורווחה, והפעלת מסגרות ואירועים המסייעות בכך. 

  5. דת ופעילות תורנית: הפעלת גרעין תורני, כולל אברכים ובתי מדרש קהילתיים לקהל יעד מגוון, ברוח מורשת היהדות. 

  6. תרבות: הפקת והפעלת אירועי תרבות. 

  7. סביבה ותיירות: הפעלת סדנאות, כינוסים, מסגרות אירוח ונופש, פעילויות תיירותיות ולימודי הסביבה. 

  8. התיישבות: עידוד וקידום התיישבות קבע בעיר מעלה אדומים של משפחות וזוגות צעירים, גיבוש מודלים קהילתיים, הפצתם והטמעתם. 

  9. חקלאות ובניין הארץ: חיזוק קהילתי ע"י התנדבות ותמיכה במשימות חקלאיות ובניין הארץ, תוך חיבור הדור הצעיר ומבוגרים לערכים ציוניים, להתנדבות בקהילה, לעבודת אדמה, לשמירה על שטחי מרעה וחקלאות. 

  10. הוצאה לאור, קורסים והדרכות: חיזוק החוסן הפרטני, הזוגי, המשפחתי והקהילתי באמצעות גיבוש עקרונות המשפחה המאושרת הפצתם והטמעתם, כולל ייצור והפעלת קורסים, כתיבת חומרים עיוניים והדרכתיים, ומתן שירותי ייעוץ. 

  11. גיוס תרומות, משאבים ומתנדבים לשם יישום מטרותיה.

 

הנהלת העמותה

וועד מנהל:
עובדיה בן משה, דניאל בארי, מיכאל פומרנץ.

צוות פיתוח, ניהול ותפעול:
הרב אלי קפלן, הרב אסף כהן, מושי אשר, ישראל ריזה.

רו"ח:
משרד רו"ח אלישר ליפשיץ.

מבקרת פנים:
רו"ח רויטל שמרון.

כשנעמה אנסבכר חזרה הביתה מעוד יום עבודה שגרתי, ומחוץ לביתה שוב פעם התרוצצה חבורת ילדים מהקהילה האתיופית בני 5-8 לכל היותר, היא הרגישה שהיא לא יכולה להכנס הביתה ופשוט להשאיר אותם בחוץ.

הימים היו ימי תחילת הסתיו. רוחות קרות נושבות בחוץ, השמש שוקעת מוקדם, והילדים הללו, בהיעדר סמכות הורית בביתם, מוצאים את עצמם משוטטים שעות רבות ברחוב לצד חבריהם.

יאיר ונעמה נישאו אומנם לפני חודשיים בלבד, אבל מראש אמרו שביתם יהיה פתוח ושחסד ואהבה ישרו בו תמיד. בכל אחר הצהריים עקבה נעמה אחרי הילדים שליבם יצא אליהם, עד שבאותו יום גמלה בליבה החלטה להכניס אותם לביתה. היא הכינה לכולם שוקו חם, התעניינה בהם ובשמותיהם ואפילו סייעה לכל אחד מהם להכין שיעורי בית.

בלי שהתכוונה לכך, היה זה יומה הראשון של הלימודיה בבית מורשת במעלה אדומים.

מאז אותו אחר צהריים, לפני 13 שנה, ארבעה ימים בשבוע, פתוחה הלימודיה לילדי הקהילה האתיופית בין השעות 16:00-18:30. עד היום לרבים מהם אין הורים שמחכים בבית עם ארוחה חמה, כיוון שהוריהם ובמקרים רבים גם אחיהם הגדולים, עובדים מבוקר ועד לילה ומתמודדים עם עבודה ביגע כפיים.

"בלימודיה הם מקבלים אוכל חם, תמיכה רחבה מצוות מקצועי ועזרה לימודית שמסייעת להם להחזיק ראש בלימודים" אומרת דקלה בן פורת מנהלת הלימודיה כיום. "פועל יוצא של הלימודיה, שמראש לא הגדרנו אותו כצורך, אלא שפשוט קרה מעצמו, הוא העובדה שתוך כדי ההתנהלות של המקום – שהחל כמועדונית, המסגרת נתנה מענה גם לבעיות חברתיות ורגשיות. לכן החלטנו להחליף את השם ממועדונית ללימודיה והשינוי הזה עזר".

בלימודיה משתתפים כיום חמישים ילדים והיא מופעלת ע"י צוות מתנדבים, מדריכים, תלמידים שעושים מחוייבות אישית מטעם בתי הספר וכן פנסיונרים, חניכי תנועת הנוער בית"ר ומתנדבי 'בית המתנדב' בעיר.

"מרגש אותנו שהילדים מגיעים עם המון מוטיבציה ומרץ. לכל ילד יש תיק אישי שממלאים יחד עם מחנכת הכיתה, יש קשר ישיר בינינו לבין המורה וסך הכל יש לנו תחושה שב"ה העסק עובד. לאורך השנים חווינו פה מאות מקרי הצלחה של ילדים שיכלו בקלות למצוא את עצמם בלי תעודות בגרות והיום הם במקום אחר לגמרי בחיים. התקדמו והוציאו מעצמם כל כך הרבה יכולות שהיו טמונות בהם", מוסיפה דקלה.

מאחר וילדי המועדונית לא רוצים לפתוח תיק ברווחה, בשל המבוכה לרוב, הם מאבדים את הזכאות להנות ממועדוניות. כך הם מוצאים עצמם ללא מסגרת כלל. לטובת הילדים האלו הוקמה הלימודיה המהווה פתרון מצוין. תמורת דמי רישום בלבד של 50 שקלים הם מקבלים עזרה ותמיכה, חוגים (המעבירים אותם מגיעים בהתנדבות מלאה).

לסיום משתפת אותנו דקלה בסיפור הצלחה נוגע ללב על אחד מילדי הלימודיה שהצוות כמעט התייאש ממנו לחלוטין. הילד התנהג בצורה שלא מתאימה למקום והצוות רצה להעביר אותו למועדונית רווחה.

"הסברנו לו שוב ושוב שיש משמעת וכללים למשתתפי הלימודיה. אלא שלצערנו זה לא עזר. היינו ממש מיואשים ממנו ובצר לנו נאלצנו להרחיק אותו מהמקום. בתחילת השנה הנוכחית, כשהוא תלמיד בכיתה ג', הוא הגיע באחד הימים ללימודיה. מישהו לקח אותו הצידה והזכיר לו את הסיבות בגללן הוא לא יכול להשתתף יותר בפעילות. הילד התחנן על נפשו ואמר שהוא כאן כדי להישאר ושיעשה מה שצריך בשביל זה. החלטנו להאמין לו ובו, נתנו לו צ'אנס נוסף כי הרגשנו שהוא רוצה להתקדם".

"לשמחתנו הוא הפתיע ובענק. בחמשת החודשים שחלפו מתחילת השנה הוא התקדם בצורה מדהימה. זה ילד אחר. ילד שנעים להיות איתו, ילד שקיבל העצמה גדולה השנה. הצמדנו לו מתנדבת שליוותה איתו באופן אישי, יצרנו קשר עם אחיו הגדול שבדיוק השתחרר מהצבא. ביקשנו ממנו ללוות את אחיו בצורה הדוקה יותר השנה. התקדמנו מאוד עם הילד והוא עבר שינוי אדיר".

הלימודיה נקראת 'כנפי רוח' על שם שיר חג'ג' הי"ד שנרצחה בפיגוע דריסה לפני שלוש שנים. שיר גדלה במעלה אדומים ועסקה בשעות הפנאי בהתנדבות עם ילדים בעזרה בלימודים, כך שהלימודיה על שמה ממשיכה בעצם את שירת חייה.

בשביל הסיפורים הקטנים הללו הלימודיה בבית מורשת צריכה אתכם.

הרב אלי קפלן והרב אסף כהן העומדים בהנהלת בית מורשת אומרים כי "הלימודיה שהקמנו בבית מורשת היא סיפור הצלחה שב"ה נותן הזדמנות חדשה לילדים הללו. ראינו עשרות סיפורי הצלחה של ילדים שהצליחו בלימודים והתקבלו ללימודי המשך בבתי ספר טובים, שזה נותן לנו מוטיבציה להמשיך ולפעול".

הלימודיה אינה נהנית מתמיכה עירונית כלשהי ומתקיימת מכספי ההתרמה השנתית שעורכת בית מורשת. על מנת שנוכל להמשיך את הקיים ולפתח את המועדונית הלאה, אנו זקוקים לכם.

השבוע בית מורשת מקיימת קמפיין גיוס לטובת הפרויקטים השונים שהיא מפעילה בעיר: המכינה הקדם צבאית , לימודיית כנפי רוח, בית המדרש, מועדונית צמ"ד, פעילות לילדים וגימלאים ועוד.

דילוג לתוכן