PNG logo-21

מי אנחנו

בית מדרש

בית המדרש

בית המדרש

מרכז יזמויות ויצירה חינוכי בבית המדרש המתחדש של "בית מורשת" קורא לך ולאשתך להצטרף לקבוצת שייכות קהילתית, לממש את הרעיונות שלכם במשולב עם השלמת תואר בחינוך ללא עלות, להתפרנס יפה במערכת החינוך, לרכוש ניסיון חשוב לקורות החיים, ללמוד תורה בתכנית מובנית ויסודית, לקבל הדרכה והכוונה לחיים זוגיים ומשפחתיים, וגולת הכותרת: לגרום לעצמכם ולנהנים מכם אושר ותחושת משמעות במסגרת חממת יזמות חינוכית קהילתית בה תוכלו להביא את הכישורים, הכישרונות, הרעיונות והיזמויות שלכם לידי מימוש!
עמותת "בית מורשת" מפעילה כולל אברכים חינוכי ייחודי שבמסגרתו משולבים הלומדים בעשייה חינוכית מגוונת מיד עם תחילת לימודיהם כפרחי הוראה, רבני גנים ומדריכים.
לצד הכולל פועלים בתי מדרש שונים לאוכלוסיות מותאמות, ובהן נשים, גמלאים וקבוצות נוספות.

בית המדרש מופעל בידי עמותת בית מורשת כבר 20 שנה. בראש הכולל עומד הרב אילן מארק, המסביר על ייחודיותו:

"לימוד התורה אצלנו שונה מאוד מלימוד תורה בישיבה, שם אתה שקוע כולך בלימוד פנימה. אצלנו צומחים אנשי חינוך המשלבים לימוד תורה משמעותי עם לימודי תואר אקדמי בחינוך והתנסות חינוכית משמעותית ממש מיומם הראשון בלימודים. השאיפה להשפעה כלפי חוץ הינה תנועה נפשית ואבן יסוד בנפשו של המחנך, והעבודה עם התלמידים והבירורים הפנימיים איתם היא זאת המפתחת את אישיותם. אצלנו היא באה לידי ביטוי לאורך כל שנות הלימוד".

הרב אלי קפלן, ראש עמותת בית מורשת השותף בניהול בית המדרש, מדגיש את החשיבות של לימוד תורה מתוך חיבור לעשיה חינוכית:

"התורה מצווה עלינו 'ושננתם לבניך ודברת בם' – קודם ללמד ורק אחר כך ללמוד. הכיצד? התורה מלמדת אותנו ששני הדברים קשורים זה בזה ומזינים זה את זה. כדברי חכמים 'בניך אלו תלמידיך', וכדברי הרמב"ם המגדיר את מצוות תלמוד תורה ואומר על הלומד תורה כדי ללמוד וללמד הוא הנקרא 'תלמוד תורה' (מצווה יא).
אם אתה מאמין בצורך ללמד לאחרים ולהשפיע תוך כדי לימוד התורה האישי שלך, כי כך אתה נבנה וכך אתה משפיע, מקומך איתנו."

התכנית, בראשותו של הרב אילן משה מארק, מגוונת ועשירה וכוללת: לימוד הלכה (הסמכה לרבנות קהילה למעוניין) גמרא, תנ"ך, אמונה, וכן קורסים מיוחדים בתחומי החינוך: למידה משמעותית בהובלת ד"ר שמחה צ'סנר, גישור, הדרכת חתנים, זוגיות, חינוך פיננסי להתנהלות נכונה ונבונה ועוד.
בית המדרש פועל כשלוחה של ישיבת 'מרכז הרב', כשהתכנית להכשרת עובדי הוראה ומחנכים משותפת עם מכללת 'אורות' ומוכרת על ידי המכללה כחלק מתואר בחינוך. לומדי התואר לומדים בימי שישי בשלוחת מכללת אורות ברחובות. בנוסף מוענקת מלגה ואפשרות לשילוב במשרה חינוכית מאתגרת ומתגמלת, בחינוך הפורמלי או הבלתי פורמלי, מתוך הבנה שהדברים משלימים זה את זה.
חשוב לציין כי בוגרים רבים של בית המדרש השתלבו במשך השנים במערכת החינוך בעיר ומחוצה לה, ומעידים יותר מכל על חשיבותו של בית המדרש החינוכי בעיצוב אישיותם וביכולת להשתלב במערכת החינוך בצורה משמעותית. בבית החינוך 'אמי"ת איתן', שבו נמצא בית המדרש אפשר למצוא את בוגרי התכנית, החל ממנהל בית הספר דניאל בארי, דרך ראש הנתיב הישיבתי הרב עובדיה בן משה, מחנכים ובעלי תפקידים שונים.
מדובר על מסגרת ייחודית מאוד שאין כמוה בשילוב בין הצורך בללמוד כדי ללמד ובקפיצה למים החינוכיים החל מיומם הראשון של התלמידים המאפשרת להם לרכוש בטחון עצמי וקילומטראז' של התנסות לקראת חיים האמִתיים בין כותלי הכיתה.
הרב אילן חותם בקריאה נרגשת "לכל מי שיש לו ברק בעיניים, לב רחב ועין טובה לעשייה חינוכית מתוך בית המדרש, מוזמן לבוא ולהשתלב בבית המדרש החינוכי שלנו!"

פלייר הרשמה בית מדרש

כשנעמה אנסבכר חזרה הביתה מעוד יום עבודה שגרתי, ומחוץ לביתה שוב פעם התרוצצה חבורת ילדים מהקהילה האתיופית בני 5-8 לכל היותר, היא הרגישה שהיא לא יכולה להכנס הביתה ופשוט להשאיר אותם בחוץ.

הימים היו ימי תחילת הסתיו. רוחות קרות נושבות בחוץ, השמש שוקעת מוקדם, והילדים הללו, בהיעדר סמכות הורית בביתם, מוצאים את עצמם משוטטים שעות רבות ברחוב לצד חבריהם.

יאיר ונעמה נישאו אומנם לפני חודשיים בלבד, אבל מראש אמרו שביתם יהיה פתוח ושחסד ואהבה ישרו בו תמיד. בכל אחר הצהריים עקבה נעמה אחרי הילדים שליבם יצא אליהם, עד שבאותו יום גמלה בליבה החלטה להכניס אותם לביתה. היא הכינה לכולם שוקו חם, התעניינה בהם ובשמותיהם ואפילו סייעה לכל אחד מהם להכין שיעורי בית.

בלי שהתכוונה לכך, היה זה יומה הראשון של הלימודיה בבית מורשת במעלה אדומים.

מאז אותו אחר צהריים, לפני 13 שנה, ארבעה ימים בשבוע, פתוחה הלימודיה לילדי הקהילה האתיופית בין השעות 16:00-18:30. עד היום לרבים מהם אין הורים שמחכים בבית עם ארוחה חמה, כיוון שהוריהם ובמקרים רבים גם אחיהם הגדולים, עובדים מבוקר ועד לילה ומתמודדים עם עבודה ביגע כפיים.

"בלימודיה הם מקבלים אוכל חם, תמיכה רחבה מצוות מקצועי ועזרה לימודית שמסייעת להם להחזיק ראש בלימודים" אומרת דקלה בן פורת מנהלת הלימודיה כיום. "פועל יוצא של הלימודיה, שמראש לא הגדרנו אותו כצורך, אלא שפשוט קרה מעצמו, הוא העובדה שתוך כדי ההתנהלות של המקום – שהחל כמועדונית, המסגרת נתנה מענה גם לבעיות חברתיות ורגשיות. לכן החלטנו להחליף את השם ממועדונית ללימודיה והשינוי הזה עזר".

בלימודיה משתתפים כיום חמישים ילדים והיא מופעלת ע"י צוות מתנדבים, מדריכים, תלמידים שעושים מחוייבות אישית מטעם בתי הספר וכן פנסיונרים, חניכי תנועת הנוער בית"ר ומתנדבי 'בית המתנדב' בעיר.

"מרגש אותנו שהילדים מגיעים עם המון מוטיבציה ומרץ. לכל ילד יש תיק אישי שממלאים יחד עם מחנכת הכיתה, יש קשר ישיר בינינו לבין המורה וסך הכל יש לנו תחושה שב"ה העסק עובד. לאורך השנים חווינו פה מאות מקרי הצלחה של ילדים שיכלו בקלות למצוא את עצמם בלי תעודות בגרות והיום הם במקום אחר לגמרי בחיים. התקדמו והוציאו מעצמם כל כך הרבה יכולות שהיו טמונות בהם", מוסיפה דקלה.

מאחר וילדי המועדונית לא רוצים לפתוח תיק ברווחה, בשל המבוכה לרוב, הם מאבדים את הזכאות להנות ממועדוניות. כך הם מוצאים עצמם ללא מסגרת כלל. לטובת הילדים האלו הוקמה הלימודיה המהווה פתרון מצוין. תמורת דמי רישום בלבד של 50 שקלים הם מקבלים עזרה ותמיכה, חוגים (המעבירים אותם מגיעים בהתנדבות מלאה).

לסיום משתפת אותנו דקלה בסיפור הצלחה נוגע ללב על אחד מילדי הלימודיה שהצוות כמעט התייאש ממנו לחלוטין. הילד התנהג בצורה שלא מתאימה למקום והצוות רצה להעביר אותו למועדונית רווחה.

"הסברנו לו שוב ושוב שיש משמעת וכללים למשתתפי הלימודיה. אלא שלצערנו זה לא עזר. היינו ממש מיואשים ממנו ובצר לנו נאלצנו להרחיק אותו מהמקום. בתחילת השנה הנוכחית, כשהוא תלמיד בכיתה ג', הוא הגיע באחד הימים ללימודיה. מישהו לקח אותו הצידה והזכיר לו את הסיבות בגללן הוא לא יכול להשתתף יותר בפעילות. הילד התחנן על נפשו ואמר שהוא כאן כדי להישאר ושיעשה מה שצריך בשביל זה. החלטנו להאמין לו ובו, נתנו לו צ'אנס נוסף כי הרגשנו שהוא רוצה להתקדם".

"לשמחתנו הוא הפתיע ובענק. בחמשת החודשים שחלפו מתחילת השנה הוא התקדם בצורה מדהימה. זה ילד אחר. ילד שנעים להיות איתו, ילד שקיבל העצמה גדולה השנה. הצמדנו לו מתנדבת שליוותה איתו באופן אישי, יצרנו קשר עם אחיו הגדול שבדיוק השתחרר מהצבא. ביקשנו ממנו ללוות את אחיו בצורה הדוקה יותר השנה. התקדמנו מאוד עם הילד והוא עבר שינוי אדיר".

הלימודיה נקראת 'כנפי רוח' על שם שיר חג'ג' הי"ד שנרצחה בפיגוע דריסה לפני שלוש שנים. שיר גדלה במעלה אדומים ועסקה בשעות הפנאי בהתנדבות עם ילדים בעזרה בלימודים, כך שהלימודיה על שמה ממשיכה בעצם את שירת חייה.

בשביל הסיפורים הקטנים הללו הלימודיה בבית מורשת צריכה אתכם.

הרב אלי קפלן והרב אסף כהן העומדים בהנהלת בית מורשת אומרים כי "הלימודיה שהקמנו בבית מורשת היא סיפור הצלחה שב"ה נותן הזדמנות חדשה לילדים הללו. ראינו עשרות סיפורי הצלחה של ילדים שהצליחו בלימודים והתקבלו ללימודי המשך בבתי ספר טובים, שזה נותן לנו מוטיבציה להמשיך ולפעול".

הלימודיה אינה נהנית מתמיכה עירונית כלשהי ומתקיימת מכספי ההתרמה השנתית שעורכת בית מורשת. על מנת שנוכל להמשיך את הקיים ולפתח את המועדונית הלאה, אנו זקוקים לכם.

השבוע בית מורשת מקיימת קמפיין גיוס לטובת הפרויקטים השונים שהיא מפעילה בעיר: המכינה הקדם צבאית , לימודיית כנפי רוח, בית המדרש, מועדונית צמ"ד, פעילות לילדים וגימלאים ועוד.

דילוג לתוכן